VeDRA se oglasila o ispadu Ivice Puljka

 

-Pir na kojem je Ivica Puljak kao kum pokazao zavidno poznavanje ustaške pjesmarice događao se u doba kad su naši sugrađani – optuživani za »petokolonaštvo« i pod stigmom kolektivne krivice za agresiju na Hrvatsku – ostajali bez poslova, stanova, neki i bez slobode pa i života, vrlo često pod okriljem istog svjetonazora koji se tada iskazivao (i) pjevanjem pjesama-

Udruga VeDRA – Vetarani Domovinskog rata i antifašisti obratila se priopćenjem u svezi snimke kandidata za splitskog gradonačenika Centra, Ivice Puljka.

Prenosimo ga u cijelosti.

‘Načela su važna stvar, posebno kad je o politici riječ. Ona kojih se mi u udruzi VeDRA držimo i ne mislimo ni za milimetar od njih odstupiti vrlo su jednostavna: najoštrije osuđujemo bilo kakvo revizionističko prekrajanje povijesti, posebno one iz Drugog svjetskog rata kad je ogromna većina hrvatskog naroda i općenito građana Hrvatske ustala protiv fašizma, bio on okupatorski ili »domaći«, kvislinški.

Naša udruga više je puta kritizirala i političare koji su nam po svome svjetonazoru i načinu djelovanja vrlo bliski, pa i one koje smo u raznim drugim situacijama podržavali. Kad god bi nekim svojim činom iskazali sentimente kojima se negiraju antifašističke vrijednosti, iz VeDRA-e bi ih dočekala jezikova juha. Naravno, na isti smo način podržali i svaki dobro položeni »popravni ispit«, kad bi se pokazalo da je dotadašnji revizionistički »grešnik« naučio lekciju.

Najnoviji u nizu takvih primjera jest i »mladenački grijeh« kandidata za gradonačelnika Splita, uglednog znanstvenika Ivice Puljka. Podsjetimo ukratko: usred kampanje za lokalne izbore iz nečije ladice izronila je snimka na kojoj Puljak kao kum na vjenčanju 1994. punog grla i jednako punog srca pjeva neke od najnotornijih ustaških pjesmuljaka, u kojima se slavi poglavnika, Crnu legiju, ustaše… Snimka je nastala na vjenčanju čovjeka koji je ne tako davno fizički napao Puljkovog koalicijskog partnera Bojana Ivoševića, čak mu je prijetio da će završiti »kao obitelj Zec«, a sve zbog toga što je Ivošević raskrinkao njegove povlaštene ugovore s gradom. No, to je stvar odnosa između tadašnjeg mladoženje i današnjeg gradonačelničkog kandidata, i s obzirom da zadire u dnevnopolitičke vode nije predmet ovog priopćenja.

Ono što nas, međutim, itekako zanima jest koji je zapravo pravi Puljak? Onaj koji pjeva o »spuštanju guste magle«, ili onaj koji je – otkako je ušao u politiku – više puta iskazao svoju vjernost antifašizmu? Istine radi, treba reći da se gradonačelnički kandidat Centra vrlo brzo nakon pojave snimke ispričao za taj davni izgred, iskazao kajanje i ustvrdio da on više nije isti čovjek. Na takvoj reakciji mu moramo odati priznanje. S druge strane, da se on ili njegov koalicijski partner nisu zamjerili nekome tko je imao snimku, Puljak bi nam i dalje – kao da nema nikakve skrivene mrlje – govorio o svom kozmopolitizmu, liberalizmu, pa i antifašizmu. Zanimljivo, viđeniji članice i članovi njegove stranke Centar nisu bili tako izričiti u osudi mladenačkog pjevanja. Svaljivanje krivice na alkohol, mladost, vrijeme događanja…, povremeno čak i s ironičnim šalama, nije ništa drugo nego relativiziranje vrlo, vrlo ozbiljnog prijestupa. Pitanje je koliko je, recimo, dob od 25 godina opravdanje za »mladenačko ludovanje«, no sve se događalo u ratno doba koje je – osim nedvojbenog karaktera rata kao obrambenog – bilo i vrijeme kad su naši sugrađani optuživani za »petokolonaštvo« i pod stigmom kolektivne krivice za agresiju na Hrvatsku ostajali bez poslova, stanova, neki i bez slobode i života. I to sve vrlo često pod okriljem istog svjetonazora koji se tada iskazivao (i) pjevanjem pjesama. U tom kontekstu teza »malo je popio pa mu se omaklo« dobija drugo značenje. Nažalost, jako je mnogo onih kojima ni alkoholna apstinencija ni skupljanje godina nisu pomogli da se odreknu ideologije iz ovih pjesmuljaka.

Puljak je u svojoj isprici naveo i da je u međuvremenu »vidio svijeta«, što je promijenilo njegova shvaćanja. Ne sumnjamo u to, no bilo bi dobro kad bi se raspitao kod svojih kolega iz Francuske, u kojoj je proveo veliki dio svog znanstvenog života, kako bi prošao kandidat za bilo koju političku razinu kad bi mu se otkrilo da je u nekoj fazi svoga života ili pjesmom ili djelovanjem slavio kvislinški režim maršala Petaina. Ili, koliko bi dugo kao politički kandidat centra u Njemačkoj »igrao« netko tko je u ne tako davnoj prošlosti klicao »sieg heil«, kao što se u Puljkovoj pjesmarici čulo »za dom spremni«. Bi li im isprika i kajanje bili dovoljni, posebno kad pročitamo da su vrijednosti koje promovira i u koje vjeruje »u potpunoj suprotnosti s ovim ružnim ispadom«? Puljak je dosad više puta iskazivao ispravan stav prema NDH i svemu što je ona donijela. Zbog toga bismo voljeli i očekujemo da ovaj slučaj ne svodi na »ružan ispad«, mladost, pijanstvo i »neprimjereni sadržaj«’, stoji u priopćenju iz VeDRA-e.

D.H.

Doktore, hitno!